Activități matematice – de când și cum. Partea 1

Încă de la vârstă fragedă ( înainte de un an), putem să le prezentăm copiilor cifrele, să se familiarizeze cu forma lor, să audă denumirea lor, să formeze grămezi de 2-3 obiecte și după vârsta de doi ani pot chiar să redea ( mecanic) numerele de la 1-5 sau 1-10 în funcție de copil, de dezvoltarea vorbirii și a memoriei.

Nu trebuie să uităm că, conform specialiștilor, achiziția conceptului de număr este ulterioară achiziției noțiunii de mulțime, iar în succesiunea activităților există o ordine logică:

  • grupare,
  • clasificare,
  • ordonare,
  • seriere,
  • punere în perechi,
  • conservare,
  • număr

 

P. Diènes identifică trei stadii în formarea conceptelor matematice la copiii mici, cărora le sunt specifice diferite tipuri de jocuri:

*Stadiul preliminar – în care copilul manipulează și cunoaște obiecte, culori, forme, în cadrul unor jocuri organizate fără un scop anume.

*Stadiul jocului dirijat – jocuri structurate organizate în scopul evidențierii constantelor și variabilelor mulțimii.

*Stadiul de fixare și aplicare a conceptelor – care asigură asimilarea și explicarea conceptelor matematice în asa-numitele jocuri practice și analitice.

Eu vă propun un joc pentru conceptul de cantitate -număr, în care puteți folosi plastilină, pufi, globulețe, obiecte de sezon de pus în bradul de Crăciun.

 

Spor la joacă!

Cu drag,

Amalia Lupu, logoped distractiv

Leave a comment